Kwaliteit gsm-verbinding in vliegtuig voorlopig ondermaats.

30 april 2008

Goed nieuws voor de tegenstanders van het gebruik van gsm-toestellen op vliegtuigen: passagiers die deelnemen aan de tests die Air France aan boord uitvoert zijn niet te spreken over de kwaliteit van de verbindingen.

Dure onderbrekingen
Op 1 april werd Air France de eerste luchtvaartmaatschappij die passagiers op sommige van haar vluchten toeliet om mobiel te bellen eens het toestel goed en wel in de lucht was. Maar de introductie van mobiele telefonie hoog in de lucht verloopt niet van een leien dakje. Vooreerst is er de dure beltijd, want alle verkeer moet via satelliet verlopen. Kostenplaatje: 3 euro per minuut. Maar je moet er de onderbrekingen en het overlappen van gesprekken voor lief bijnemen. Als je al verbonden geraakt, tenminste.

''Ondergrondse parking''
De meeste passagiers klaagden dat ze verschillende malen hadden moeten proberen eer ze verbonden geraakten. Een reiziger vergeleek het met ''bellen vanuit een ondergrondse parking. Geen enkele passagier slaagde er bovendien in om inkomende mails op zijn blackberry te toveren.

Roepen
Het zwakke signaal heeft een voordeel: het beschermt de in de omgeving zittende passagiers voor het belgerinkel van de gsm's, maar het nadeel is dan weer dat de bellers in hun toestel moeten roepen om zich verstaanbaar te maken.

On Air, het bedrijf dat de technologie ontwikkelde om mobiel bellen aan boord mogelijk te maken, zegt dat de kinderziekten eruit zullen worden gewerkt.

Verboden bij British Airways
In ??n van zijn betere beslissingen heeft British Airways ondertussen besloten om af te zien van de gsm-service aan boord van haar toestellen. Ryanair is nog zover niet: de gsm's zullen later op het jaar worden getest in 20 Ryanairvliegtuigen, alvorens de service wordt uitgebreid naar alle andere toestellen.

Markt
''Gsm's zijn zo'n wezenlijk deel gaan uitmaken van het dagelijkse leven van mensen dat het de logica zelve is om ze hoog in de lucht te introduceren aldus Ryanair. ''We zijn niet bezorgd om het lawaai omdat onze cabines nooit stille ruimte zijn geweest: mensen lopen voortdurend heen- en weer, kopen eten of drinken en dus moet er ook een markt zijn voor bellen met de gsm.

Bron:hln.be