Airbus A380

15 oktober 2007

Vliegtuigbouwer Airbus levert maandag in het Franse Toulouse het eerste exemplaar van de A380, het grootste vliegtuig in de geschiedenis van de luchtvaart.

Het is luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines die het toestel met achttien maanden vertraging in ontvangst mag nemen.

Onderzoek
Dit evenement, dat bijgewoond zal worden door zeshonderd mensen, maakt een einde aan de teleurstelling rond de vertraging met het A380-programma, maar komt wel op een moment dat moedermaatschappij EADS in een onderzoek naar \'eventuele voorkennis\' verkeert. Het onderzoek, dat zowel in Frankrijk als in Duitsland gevoerd wordt, draait rond de verkoop van aandelen van EADS vooraleer dochtermaatschappij grote vertragingen bij de levering van de A380 aankondigde. Die mededeling deed de koers van het aandeel toen enorm zakken.

Eerste vlucht
De nieuwste Airbus, die maandag overhandigd wordt aan Singapore Airlines, zal niet onmiddellijk uitvliegen. Het is wachten tot daags nadien om het toestel in de lucht te spotten in een vlucht naar Singapore. De eerste commerci?le vlucht van het toestel staat op 25 oktober geprogrammeerd, met als bestemming het Australische Sydney.

Grote vertraging
De levering van het grootste toestel uit de geschiedenis van de luchtvaart liep grote vertraging op omwille van technische problemen, onder meer bij de assemblage van elektriciteitskabels. De A380 moet de Amerikaanse Boeing 747 verdrijven van de koppositie in de sector van de super-jumbo\'s. Sinds de jaren zeventig is de 747 van Boeing het enige vliegtuig dat 450 passagiers kan transporteren. De A380 biedt standaard echter plaats aan 525 passagiers en kan zelfs uitgebreid worden tot 853.

Verkoopovereenkomsten
Momenteel heeft de Europese vliegtuigbouwer al 189 verkoopovereenkomsten en verkoopintenties binnen, vooral van klanten uit de Golfregio, Azi? en Europa. Door de vertragingen en de meerkosten moet Airbus 420 toestellen van het type A380 aan catalogusprijs verkopen, 319,2 miljoen dollar, om uit de kosten te geraken. In 2000, bij de lancering van het programma, werd nog berekend dat er dat slechts 270 moesten zijn.

Bron:hln.be